Thursday, January 19, 2012

"Imagine a World Without Free Knowledge" Wikipedia BlackOut



Wikipedia iaitu laman web Encyclopedia Percuma memprotes terhadap SOPA dan PIPA dengan dengan menutup laman English wikipedia (blackout) selama 24 jam bermula pada tengah malam 18 Januari, Waktu Timur, sesiapa saja yang melayari Wikipedia English semasa blackout tersebut tidak akan dapat membaca encyclopedia, sebaliknya anda akan melihat mesej-mesej yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai SOPA dan PIPA, menggalakkan anda untuk berkongsi pandangan anda dengan wakil-wakil rakyat anda dan antara satu sama lain dalam media sosial.

Apakah SOPA dan PIPA?

SOPA dan PIPA mewakili dua rang undang-undang di Dewan Rakyat Amerika Syarikat dan Senat Amerika Syarikat. SOPA adalah singkatan bagi (Stop Online Piracy Act)"Akta Hentikan Cetak Rompak Online," dan PIPA adalah singkatan bagi ("Protect IP Act") ("IP" stands for "intellectual property.") "Akta Lindungi hak intelek." Pendek kata, rang undang-undang ini adalah usaha untuk menghentikan pelanggaran hak cipta yang dilakukan oleh laman web asing, tetapi pada pendapat wikipidea, mereka berbuat demikian dalam cara yang sebenarnya melanggar kebebasan bersuara di samping mencederakan/merosakkan penggunaan Internet. Electronic Frontier Foundation, sebuah pertubuhan bukan untuk keuntungan yang berdedikasi untuk menyokong untuk kepentingan awam di alam digital, telah membuat ringkasan huraian mengapa rang undang-undang ini tidak boleh diterima di dunia yang menghargai Internet yang terbuka, selamat, dan bebas.

Walaupun akta ini disokong oleh industri hiburan tetapi protes sehari terhadap SOPA dan PIPA turut disokong oleh gergasi teknologi seperti Facebook, Yahoo, Twitter, eBay, AOL dan Google, dengan blacked out logo mereka menyokong kenyataan satu hari.


Google blackout logo

Pengasas Wikipedia Jimmy Wales memberitahu AP the proposed legislation amounts to "just a poorly designed mess.
"I am personally asking everyone who cares about freedom and openness on the Internet to contact their Senators and Representative," Wales said. "One of the things we have learned recently during the Arab spring events is that the Internet is a powerfully effective tool for the public to organize and have their voices heard."

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More